Beszdkultra

1. az anyanyelvi mveltsg rsze, az lszbeli kzls kulturlt formja. Krbe tartozik a beszdmvels, a beszdkszsg, de rintkezik a szp, kifejez eladsmddal, a beszdmvszet tel is. A beszdkultra a vilgos, szp beszdre val kszsg kultrja, hozzrtend a retorikai kszsg s a beszdtechnika egyarnt. (sznoklat)
2. a mvelt beszd hasznlata, amelyet az illem s a beszdszoks korltoz; a flslegesen durva, trgr kifejezsek, srt s illetlen szavak kerlse.
3. a verblis kommunikciban szoksszablyok ltal elrt udvariassg, udvariassgi formulk hasznlata (megszlts, kszns stb.), a beszd illemtana.

Ir. Nyelvmvel kziknyv.
(Szerk. Grtsy L.-Kovalovszky M.) Bp. 1990.
Klmnn Bors Irn /Lapoda/

zleti kommunikci

A kommunikci informcik cserje valamilyen segdeszkz felhasznlsval.
Segdeszkz brmi lehet, amit az emberek egy szkebb vagy tgabb csoportja valamilyen hallgatlagos egyezsg alapjn elfogad.
A kommunikl emberek a bennk vgbemen, a krlttk zajl jelensgeket, jelrendszer segtsgvel kpesek egymsnak tadni.
A kommunikci indtka lehet:
udvarias trsalgs, befolysolni akarjuk partnernk viselkedst, manipullni szeretnnk a gondolkodst, tudatni akarunk valamit...

Nyilvnos beszd

A nyilvnos beszd mfajai kz tartozik az elads (pl: tanr eladsa), a kiselads, a felszlals, a hozzszls, az rtekezs, a beszmol, az ismertets, a nyilvnos vita s a tvs rdis mfajok is.
A retorika az rsbeli mvek, kzlk elssorban az rvel szvegtpusok szerkesztstanval is foglalkozik.

Logopdia

A logopdiai szolgltats feladata:
beszdindts, beszdhibk javtsa a kvetkez terleteken:
* A beszdszlels s beszdmegrts zavara
* Megksett beszdfejlds
* Pszesg
* Orrhangzs beszd
* Dadogs
* Hadars
* Diszfnia

nyelvi-kommunikcis zavarok javtsnak terletei:
* Diszlexia - diszgrfia - diszkalklia
* A gyermekkori afzia
dyslexia megelzse s gygytsa.
beszdhibsok szrse,
dyslexia veszlyeztetettsg szrse,
specilis logopdiai vizsglatok vgzse, ill. szakvizsglatokra irnyts

Beszd

ltalban vve gondolataink nyelvbeli kifejezse, szorosabb rtelemben oly lszbeli elads, melynek clja valamely gyben az illet hallgatsgot meggyzni s rbrni. A beszd ily rtelemben a przai mfajok egyike, a val let feladataival foglalkozik s ebben klnbzik a kltszettl, az rtekezstl pedig abban, hogy clja nem elmleti, hanem gyakorlati is. Az rtekez prza a tnyek ismertetsvel, elemzsvel az okok kutatsval rtelmnket kvnja felvilgostani, clja csupn a meggyzs; a beszd ezenfell akaratunkra is kvn hatni, cselekvsnket kvnja mozgsba hozni, clja a meggyzsen kvl a rbrs. Szl fejnkhz, mint tudomny, szvnkhz mint kltszet, s e kett ltal irnyozza elhatrozsunkat. Az rvels mellett hathats fegyvere az indulatgerjeszts. Az akarathoz val viszonynl fogva a beszd jelentsge kivlan erklcsi s a j beszd legfbb felttele a sznok szemlyes erklcsi rtke s trgyrt val szinte lelkesedse. Mivel a beszd kzs elhatrozst kvn ltesteni, rendszerint tmegekhez szl s azrt oly npeknl fejldik ki gazdagabban, melyeknl a nyilvnos let fejlett, s a gylekezs a kzintzmnyek kz tartozik.

Valamely emberi kzssg tudatban l nyelvi jelrendszernek egyni felhasznlsa a kzlsben a beszlszervek segtsgvel, ill. a felhasznls eredmnye. Kizrlag emberi, gondolatkzl tevkenysg. A beszd mint nyelvhasznlati md nem egynem: klnbz szintjei vannak:
a) a mindennapi magnjelleg, sokszor ignytelen, pontatlan;
b) a kzleti beszd: nyilvnos, sznvonala vltoz;
c) az irodalmi beszd: nyilvnos, ignyes.
A klnbz beszdhelyzet szabja meg a beszdformt. A " nyilvnos " beszd gyakoribb formi: trgyals, hozzszls, felszlals, beszmol, elads, alkalmi beszd stb... A beszd akusztikai, hangzsbeli kellkei: a hanger, hangsly, hanglejts, beszdtemp, sznet.
* kzssg
* eredmny
* hangsly
* retorika

Emberi informcitvitel, a hangkpz s a hangszlel emberi szervek tjn. A beszd sszetett hangokbl ll. Az alaphangok frekvenciatartomnya 80 Hz-tl 1000 Hz-ig terjed. Felhangokkal egytt a beszd frekvenciatartomnya elri a 8000 Hz-et, de a 4000 Hz feletti sszetevk nagyon gyengk. Informcitartalmt tlnyomrszt a 800 s 3500 Hz kztti frekvenciasv hordozza. A 800 Hz alatti s 3500 Hz feletti sszetevk elssorban a beszd termszeth csengst adjk, az informcitvitelben csak kisebb szerepk van. A magnhangzk gy jnnek ltre, hogy a tdbl jv levegram rezgsbe hozza a ggben lev hangszlakat. Az gy gerjesztett hang kzelten zenei hang, alap- s felhangokkal. Vgs magnhangzi alakjt a szjregben fellp rezonancik ltal nyeri el. Mskppen keletkeznek a mssalhangzk. Az ajakhangokat (p, t) az ajka hirtelen nyitsval keletkez nyomscskkens eredmnyezi. A nyelvhangok (l, m, n) kpzsekor a nyelvnek van a legnagyobb szerepe. Vgl a sziszeghangokat a szjrsen kiraml leveg srldsi zaja okozza.

„A vilg kpei nem automatikusan, hanem szelektven hatolnak belnk. Nem ltunk, hanem keresnk, kutatunk valamit, tapogatzunk valami utn. Nem a vilg sszes hangjait halljuk, hanem hallgatdzunk.”
Fritz Perls

Beszdkszsg

Beszdkszsg jrszt velnk szletett adottsgokon alapul, fejlesztse az anyanyelvi nevels kiemelt feladata. A beszdkszsg fejlettsgnek szintje meghatroz ms nyelvhasznlati md ok (rs, olvass, fogalmazs) fejldse, fejlesztse szempontjbl. Retorikai eleme a szabad, kzvetlen (spontn) beszd rgtnztt megalkotsa. (sznoklat) => Beszdtechnikai rtelme a tisztn artikullt, rtelmesen tagolt s rnyaltan kifejez szbeli megnyilatkozs, beszdkszsg fejlesztse.

Klmnn Bors Irn /Lapoda/

Beszdkszsg fejlesztse

A beszd a nyelv elsdleges formja, tgabb rtelemben a beszdrtst is felleli. A nyelvtantsban vszzadokon t alrendelt szerepet jtszottak a szbeli kszsgek.
A beszd olyan szenzomotorikus nyelvi kszsg, amelyet az anyanyelvben is meghatrozott felttelek mellett sajttunk el.
Az egyik felttel a beszd feldolgozsi folyamatnak rvidsge, az id szortsa. (Az tlagos beszdben jl megfigyelhetk az idnyers klnfle techniki, pl. be nem fejezett vagy jrakezdett mondatok; egyszerstett szerkezetek; beszdkzhelyek, konvencik, lland frazeolgiai kifejezsek hasznlata; idnyers klnfle tltelkszavakkal, hezitlssal; elz mondat javtsa tfogalmazssal stb.)
A msik felttel a klcsnssg, az a tny, hogy a nyelvet szemlyek kzti kommunikciban sajttjuk el. A beszd az artikulcis bzis kialakulsval, a hangok ignyes reproduklsval kezddik ( kiejts tantsa), de a megfelel jelents szerint kivlogatott szavak korrekt nyelvtannal trtn egybekapcsolsa mg nem jelenti azt, hogy a nyelvet a beszdben megfelel kommunikatv clok rdekben helyesen hasznljuk.
A korrekt formkon tlmenen a beszdszndkok megfelel alkalmazst is el kell sajttani. Az utbbiakat sszefoglal nven interaktv kszsgnek is szoks nevezni ( kommunikatv nyelvoktats).
Az interaktv kszsgeknek hagyomnyosan kt nagy csoportjt klnbztetik meg:
1. az n. rutinok, a kzlsnek olyan kzegei, amelyekben az adott nyelvre jellemz tipikus mintkat kvetnk (pl. lers, trt. elmeslse, utastsok adsa, sszehasonlts stb.)
2. a beszd irnytsnak kszsge (a trsalgs tmjnak, hossznak meghatrozsa; egy trsalgson bell a szerepek cserje stb.).

A beszdkszsg fejlesztsben meghatroz szerepet jtszik az is, hogy a beszdnek hrom alaptpust szoks megklnbztetni:
1. a monolg (tbbnyire lers v. trt., ill. korbban a retorika tudomnya ltal lert s szablyozott beszdmvszet)
2. a prbeszd v. dialgus (az adott nyelv tipikus fordulatai s maga a forgatknyv kerl eltrbe)
3. a trsalgs (kettnl tbb szemly spontn, vagy kerekasztalszeren irnytott beszlgetse).

A beszdkszsg fejlesztse hagyomnyosan a szigoran ellenrztt gyakorlatoktl a kevsb irnytottak fel halad a bemutats, a gyakorls s a ms kszsgekbe val integrls szintjein.
A klasszikus mdszerek kzl legsikeresebben a direkt mdszer fejlesztette a beszdkszsget, de eredmnyes volt az intenzv mdszer, az audiovizulis mdszer s bizonyos mrtkig az audiolingvlis mdszer is. Az utbbi htrnya az volt, hogy az ersen szerkesztett osztlytermi foglalkozsok gtoltk a dikok kezdemnyezseit s hiba hangslyoztk a szbeli kszsgeket, a tants sorn a szerkezeteket s a beszd tartalmt kln tantottk. Ezzel szemben a kommunikatv nyelvoktats beszdfejleszt gyakorlatait a funkcionalits s az egsz szemllete jellemzi, pl. a szerepjtkokat, a szimulcis gyakorlatokat, a nyelvi jtkokat, a drmatechnikt alkalmaz gyakorlatokban, az interjkban. artikulci, => nyelvi kszsgek, beszdfejleszts, => szerepjtkok a nyelvoktatsban, szimulci a nyelvoktatsban, nyelvi jtkok.

Ir. Bygate, M.: Speaking. 1987.
Nunan, D.: Language teaching methodology. Prentice Hall, 1991.
Brdos Jen /Lapoda/

Kttt Beszd

Kttt beszd a verses elads, amennyiben az a ritmus s a metrum trvnyeihez van ktve; ellenben a przt ktetlen beszdnek nevezik.

Beszdlgzs

Beszdlgzs a beszdhez szksges lgzs.
Helyes technikjnak kialaktsa a beszdmvels feladatai kz tartozik. A ~ nma, vegyes s mly lgzs. Elklnl sok szempontbl az lettani lgzstl; amely hrom mozzanatbl ll (belgzs, kilgzs, sznet - arnyuk 1:1:0,5), a bellegzett levegmennyisg tlagosan 500 cm 3 , a belgzs rendszerint orron t s aktv izommunkval (rekesz, has-, bordakzi izmok) trtnik, kilgzskor az izmok elernyednek.
Az lettani lgzs felttlen reflex, a lgzst a lgzkzpont irnytja. A ~ kt mozzanata: belgzs, kilgzs (arnyuk: 1:5-10), a sznetnek lt. szvegjelentst hordoz funkcija van. A bellegzett levegmennyisg kb. 1500-2500 cm 3 , a belgzs szjon, ill. szjon s orron t trtnik aktv izommunkval. A kilgzs is aktv izommunka, hiszen ekkor van a hangkpzs, azaz kilgzsre beszlnk. A kilgzs lass, hosszan tart, clszer. Legmagasabb foka az n. technikai lgzs. A ~ feltteles reflex. A hosszabb, jelentsben szorosan sszetartoz szvegek elmondsa eltt alaplevegt, ptlsa kzben - az rtelmi sznet ideje alatt - pt-, ms nven lopott levegt vesznk. Az intzmnyes anyanyelvi nevelsnek (v., isk.) feladata a helyes beszdlgzs kialaktsa, hiszen ez az alapja a beszdm helyes szbeli megformlsnak. A lgzsgyakorlatok tpusai: egyszer (csak kpzsi feladatok), sszetett (kpzs hangadssal), szveges.

Ir. Fischer S.: A beszd mvszete. Bp. 1974.
Herndi S.: Beszdmvels. Bp. 1980.
Maleticsn Riba M. Beszdmvelsi gyakorlatok. Bp. 1984.
Az anyanyelvi nevels mdszerei. (Szerk. Kernya R.) Bp. 1996.
Klmnn Bors Irn (Lapoda)

Beszdelemzs

(discourse analysis): a modern nyelvszetben s nyelvszociolgiban kialakult irnyzat s mdszeregyttes.
Clja a spontn trsalgsok s monolgok rejtett, a hagyomnyos nyelvtan eljrsaival nem feltrhat szablyszersgeinek feltrsa. Ilyen irnyt elvek a Grice-fle trsalgsi maximk: Mondj igazat! Vidd elre a trsalgst! Lgy vilgos! Lgy relevns! Az isk.-i kzlsre alkalmazva az oktatsi helyzetekben rvnyes sajtos rszelveket trja fel, melyek pl. a didaktikai krdsek hasznlatt irnytjk.

Ir. Hornyi . (szerk.)
Kommunikci. I-II. Bp. 1980.
Plh Csaba

Beszdrszek

Beszdrszek (partes orationis), azok a fosztlyok melyekbe a szkincset be szoktuk osztani a szknak (nem jelentsk hanem) nyelvtani szerepk s viselkedsk szerint.
A Beszdrszek rendszere a grg filozfusoktl szrmazik. Platn csak nvszt s igt klnbztetett meg Aristoteles mr ngy Beszdrsz-t a sztoikusok tt-hatot.
Az alexandriai grammatikusok az sszes grg szkat nyolc osztlyba soroztk; ezt a flosztst fogadtk el nmi mdostssal s szaportssal a rmai nyelvtanrk, ez dvik manapsg a legtbb nyelvtanban.
E szerint van: ige (verbum) fnv (substantivum) mellknv (adjectivum) nvms (pronomen) szmnv (numerale) hatroz sz (adverbium) elsz v. nvut (praepositio- v.postpositio), ami pldul a latinban elsz az a magyarban nvut (post meridiem: dl utn) ktsz (conjunctio) nvel (articulus) s indulatsz (interjectio).
De ezeken kvl mg egy fontos beszdrszt kell megklnbztetni: az igenevet (nomen verbale) melyet ezeltt az ighez szmtottak. (L. az egyes beszdrszeket a maguk helyn.)
Mindezeket hrom nagy csoportra lehet osztani: indulatszkra melyek a mondatnak nem organikus rszei: viszonyszkra melyek a mondatok s mondatrszek viszonytsra szolglnak (egyrszt a ktszk msrszt az elszk s nvutk); s vgre fogalomszkra melyek maguknak a fogalmaknak kpviseli.
Nmely beszdrszeket nem lehet szigoran elhatrolni egymstl: p. ezek a szcskk: itt, ott hatroz szk, mert mindig helyhatrozk. de egyszersmind nvmsok mert ilyen fnvi helyhatrozkat helyettestenek: a fldn a falnl a fikban az gy alatt. Az jabb sszehasonlt-trtneti nyelvtudomny bebizonytotta, hogy lnyeges klnbsg csak az ige (verbum) s a nvsz (nomen) kztt van, a tbbi fogalomsz s viszonysz (st az indulatszk egy rsze is) a nyelvtrtnet folyamn fejldtt jobbra a nvszkbl.
Indogermanista nyelvszek nha azzal kicsinytik a magyar s ltalban az urlaltji nyelveket hogy mg az igt s nvszt sem tudjk egymstl pontosan megklnbztetni mert p. a nvszt is szemlyragozzuk: napom, napod, napja mint kapom, kapod, kapja.
Pedig alig tallkozott mg magyar ember aki a napom alakot igl vagy a kapom szt nvszul alkalmazta volna. Nem is lehet mert a nvsz s az ige szemlyragos alakjai egsz kln sorokat kpeznek a nyelvrzkre nzve melyek egyms kzt sok tekintetben klnbznek, mindjrt a tbbesben: napunk, napotok, napjuk, de kapjuk, kapjtok, kapjk.

Simonyi: A magyar nyelv I. 91-94.

Beszdmodor

Szavainknak az a kiejtse s sszefzse mely beszdnknek sajtos jelleget klcsnz s mely egyes vidkek lakossgt s bizonyos letplykon mkd egyneket jellemez (ngrdi dialektus szkely tjszls katonai papi beszdmodor). Ha ez elt a kznsges mvelt beszdtl akkor modorossg. A tantnl a j beszdmodor fontos. mert ettl fgg rszben az oktats sikere miutn a knnyen rthet, szabatos tants fleg az eladsban nyilvnul. A krdsben az alapsz helyes kiemelse fontos nagyon, s a tlzs, a pedns, a kellemetlen, az iskolamesterszer prdikl beszdben nyilvnul. A gyermekek nagy rsze amikor az iskolba lp helyesen beszlni alig tud a tant sajt beszdmodornak nkntelen utnoztatsval sajtttathatja el legknnyebben a helyes beszlst.

Forrs: Pallas Nagylexikon

Fgg Beszd

Oratio obliqua: msok szavainak nem sz szerinti, szabad idzse.

Hegyi beszd

Jzusnak a Mt evangliuma 5-7. rszeiben olvashat tantsa, melynek alapgondolata az az igazsg, hogy a Mzes s a prftk rsaiban felmutatott istenllam (teokrcia) a Jzus ltal e fldre hozott lelki orszgban valsult meg.

V. . Tholuck, Commentar ber d. Bergpredigt (4. kiad. 1856, 5. 1872)
Braune, Die Bergpredigt J. Chr. Bibelstunden (2. kiad. 1855)
Arndt, Kling stb.; Schegg, Die heil. Evangelien etc. (10 kt. 1856-1880); Cornely, Cursus S. Scripturae (1885 stb.)

Forrs: Pallas Nagylexikon

tlt Beszd

Szabad fgg beszd, style indirect libre: a fgg beszd sajtos vlfaja, amely a cselekmny valamelyik szerepljnek lelki folyamatt kzvetlenl nem rja le, csak nyelvi eszkzkkel rzkelteti. Pl. a fgg beszd "azt krdezte magtl, valban arra knyszerlt-e " mondata tlt beszdben gy hangzik: "valban arra knyszerlt ?" Az impresszionista irodalomban gyakori.

Forrs: Lapoda Multimdia

Bcsbeszd

Bcsbeszd az nneplyesen bcsztat beszd. Halottat elbcsztat temetsi beszd.

Folybeszd

Folybeszd a prza neve, szemben a szakaszokra tagolt s kttt mozgs verses eladssal.

Gyszbeszd

Gyszbeszd a protestns egyhzban minden vallsos cselekvnynl egyik elmaradhatatlan kellk lvn az oktats, alkalmazzk ezt a temetseknl is; ma ugyan mr, kivlt a vrosi gylekezeteknl tbbnyire csak a hznl s srnl mondanak alkalomszer imt s beszdet, de mg csak e Gyszbeszd szzad els felben is majdnem kivtel nlkl minden meglett-kor egyn koporsja felett, s pedig nhol a templomban, nhol a temetben ptett sznekben rendes prdikcikat tartottak, hajdanta az erdlyi fejedelmek s orszgnagyok koporsja felett, avagy azok emlknnepein (requiem) pedig kt-hrom prdikcit is mondtak.
Az ily beszdet vagy halotti prdikcikat szoktk Gyszbeszd-nek nevezni, de gy nevezik a halottas hznl manapsg tartani szokott, rvidebb s nem prdikciszer beszdeket is.

Pldabeszd

Pldabeszd a kzszlsnak az a fajtja, melyben valamilyen esetre vagy szemlyre, mint pldra hivatkozunk.
Pldabeszdek knyve a zsid biblinak egyik knyve, amely a flirat szerint Salamon kirlytl szrmazik. Tbb gyjtemnybl lltottk ssze s valszn, hogy mai alakjban a msodik templom korban keletkezett.

Trnbeszd

Trnbeszdet alkotmnyos monrkikban az uralkod intzi a trvnyhozs tagjaihoz az orszggyls megnyitsnl s berekesztsnl. Haznkban ez alkalommal az orszggyls kt hza egyttesen jelenik meg a kirly eltt s a Trnbeszd a megnyitsnl a trvnyhozs ltal vgezend munka tervezett adja el rviden, a berekesztsnl pedig visszapillant az orszggyls tevkenysgre.
De ezeken kvl az ltalnos politikai helyzettel, az llamot rdekl egyb fontos krdsekkel, valamint a klpolitikai viszonyokkal is foglalkozik. A Trnbeszd-re nlunk az orszggyls kt hza kln-kln vlaszol.

Testbeszd

rzelmeket, lelkillapotot kifejez gesztusok, mozdulatok egyttese.

Jelek s csatornk A testbeszdben a jelek 3 fcsoportjt klnbztetik meg: a negatv, a bizonytalansgot kifejez s a pozitv jeleket. A negatv jelek nem felttlenl ellensges hozzllst jelentenek, kifejezhetik a flelmet is. t csatornbl - arc, kar, kz, lb, testtarts - lehet ezeket a jeleket "fogni".
Tipikus bizonytalansgot kifejez jelek Ha ilyen tpus jelekkel tallkozik, vatosan kell folytatnia a megbeszlst. ltalban rejtett akadlyokra utalnak ezek a kifejezsek:

• Arc: kzmbs, elgedetlen, szkeptikus, flnyes, ktked, vatos, ideges
• Kar: keresztbefont, feszes
• Kz: zrt, majdnem sszeszortott, valamilyen trggyal vagy testrsszel babrl
• Lb: keresztbe rakva, elfordulnak ntl
• Testtarts: eltvolodik ntl

Ilyen helyzetben nylt s pozitv gesztusokkal kommunikljon, tegyen fel krdseket, hogy tbb informcihoz jusson, emptival figyeljen a msik flre, s hagyja inkbb t beszlni.

Beszdhiba

Beszdhiba a beszlszervek nem helyes mkdsbl, mkdtetsbl szrmaz hangkpzsi, kiejtsi szablytalansg, a folyamatos beszdben szlelhet hiba.

A gyakoribb beszdhibk a kvetkezk:
a pszesg: a beszdhangok kvetkezetesen helytelen kiejtse;
a dadogs: a beszd grcss szaggatottsga, a helyes ritmus felbomlsa;
a hadars: a beszd temnek mrtktelen felgyorsulsa.
A beszdhibk - kell idben felismerve - javthatk. A munkt kln erre a feladatra kpzett szakemberek, a logopdus tanrok vgzik.

nekbeszd

nekbeszd klnbz neme az olyan neklsi mdnak, mely kzelebb ll a szbeszdhez, a szavalshoz mint az attl fggetlentett dallamos nekhez.

Jelbeszd

Jelbeszd a gondolatoknak olyan kzlsi mdja, melynl nem a szhangok, hanem akr a kz, vagy egyb trgyak bizonyos mozgsai szerepelnek. Szorosabb rtelemben a gondolatoknak a siketnmk ltal hasznlt kzmozdulatok ltal trtn kifejezst rtjk. Ezen jelbeszd ktfle, termszetes s mestersges. A termszetes jelet minden siketnma maga kszti a trgyak s cselekvsek feltnbb sajtsgait utnozva (a madr jele a replsnek utnzsa a kt karral); a mestersges jelbeszdet a siketnma-tantk ksztettk, tbbnyire elvont fogalmak megjellse vgett. Nmely siketnma-intzetben e ktfle jelek segtsgvel (francia mdszer) mvelik ki a siketnmkat s a kzi bct is alkalmazva a beszd tkletes hasznlatra kpestik.

Ujjbeszd

Ujjbeszd sketnmknl az bc egyes betinek az ujj vagy a kz mozdulatai ltal trtn jelzse. A rgi rmaiak is hasznltk mr az Ujjbeszd-et szmoknak kifejezsre. Ksbb a klastromokban, miutn a szerzetesi fogadalom nha megkvnta a beszlgetsnek lehet mrsklst, kifejlesztettk az rintkezsnek ezt a mdjt. Nagy jelentsgre csak azutn vergdtt, hogy de l"pe abb elszr alkalmazta mdszeresen a sketnmk tantsnl.

Beszdes

Beszdes vgjtki tulajdonsg; a Beszdes szeret beszlni, azaz kzlkeny s a mellett gyes az eladsban; kzpen ll a szszaport, azaz a felesleges szavakkal l s a hallgatag, vagy fukarszav kzt.
A komikum ott ll be, ha valaki beszl tehetsgvel fitogtatja magt, vagy kikerekti mondatait akkor is, ha sem a hely, sem az id arra nem alkalmas. A Beszdes mg mindig lehet rtelmes s jlelk, mg a csacska mr az rtelmetlenl s tapintatlanul beszlt jelzi.

Prbeszd

Prbeszd (dialogus), kt szemlynek trsalgsa, mely klnsen egyes irodalmi mfajokban emelkedett kivl jelentsgre. Alkalmas lvn a fogalmak kifejtsre s ktes krdsek megvilgtsra, a rgiek (klnsen a grgk) a tudomnyos irodalomban is felhasznltk (sokratesi Prbeszd), mely esetben a Prbeszd tulajdonkp csupa krdsbl s feleletbl ll, melyek egymsbl folyvn, kifejtik a beszlgetk rtelmben rejl fogalmakat.
A renaissance korban ismt divatba jtt a blcseleti Prbeszd, amikor aztn rotterdami Erasmus, Hutten Ulrik s Hans Sachs rtk. Ha aztn a Prbeszd a beszl szemlyek indt okait elhatrozsokban mutatja be, elll a drmai P. L. Drma (V. kt. 503. old.).

forrs: Pallas Nagylexikon