a beszélés belső mechanizmusának leírása és optimális működése, az egyéni beszédteljesítmény optimalizálása.
Szűkebb értelemben a helyes beszédlégzés, hangképzés és szövegmondás (hallási figyelem, összerendezett artikuláció, a kifejező beszédhez szükséges szövegritmus, beszédtempó és az értelmezést segítő kifejezési eszköztár, mint tagolás, hangsúly, dallamvezetés).
Tágabb értelemben a hangos közlések gyakorlati megvalósításán túl a beszédhelyzetek, beszédstílusok és beszédviselkedés gyakorlásával is foglalkozik.
Ha könnyű odafigyelni rá, megérteni és megjegyezni, ha minimalizáljuk a félreértések lehetőségét.
SZEMÉLYES vagy ONLINE
EGYÉNI FELKÉSZÍTÉS
beszédterápia, beszédfejlesztés,
alkalmi óra, konzultáció/tanácsadás
CSOPORTOS beszédtréning (szünetel!)
A világban zajló járványhelyzet gyökeres változásokat kényszerít ránk az élet minden területén, változtatásokat sürget hétköznapjaink szervezésében, váltásokra ösztönöz a munkavégzés és az oktatás/képzés területén, új színtérre helyezve érintkezési, kapcsolódási, megnyilvánulási szokásainkat, lehetőségeinket, ezért,
logopédiai, beszédtechnikai, retorikai magánóra (beszédterápia, beszédfejlesztés, alkalmi jellegű magánóra, tanácsadás, konzultáció) a személyes óralátogatás mellett, távoktatásként, valós idejű online képzésként is igénybe vehető, területi megkötés nélkül, az otthon biztonságából.
A SZEMÉLYES és ONLINE forma átjárható!
Akkor is dönthet a távoktatás mellett, ha eredetileg személyes képzésre jelentkezett, vagy ha bármilyen okból elégedetlen a távoktatással, bármikor válthat személyes képzésre.
Akár alkalmanként is dönthet, hogy a személyes vagy a valós idejű online formát szeretné igénybe venni!
KORREKCIÓ/BESZÉDTERÁPIA, vagyis amikor konkrét beszédhiba megszüntetésén dolgozunk, általában 2 hónapot, 4-6 találkozást vesz igénybe (+ megfigyelés és otthoni gyakorlás). A legalkalmasabb képzési forma az egyéni beszédhibák, beszédfélelmek javítására!
Egyéni beszédterápia, logopédia ALKALMI beszédóra, KONZULTÁCIÓ, TANÁCSADÁS formájában is igénybe vehető.
A képességfejlesztő tanítás törekvés arra, hogy a különböző tudáselemek értelmezési és cselekvési sémákká álljanak össze, ahol a tanítás végeredményeként „tudunk valamit csinálni”, vagyis esetünkben ismeretátadás + készségek, képességek kialakítása.
A tanítás arról szól, hogy a tanár átadja meglévő ismereteit, tapasztalatait. A tanuló a tanár támogatásával, de mégis más információforrásokból szerez új tudást, illetve szervezi újra a már meglévő tudását, így jut új, esetleg egészen eredeti belátásokhoz.
A munkát az aktuális beszédállapot és az igények/elvárások felmérésével kezdjük, ami az erősségek és a fejlesztendő területek feltérképezése és erre építjük rá a korrekciós ill. fejlesztő foglalkozásokat. Az órák egymásra épülő gyakorlatokból, gyakorlatsorokból állnak, melyek segítségével elsajátítható a kívánatos önismeret, megfigyelési és elemzési jártasság, koncentráció, légzés, hangadás-hangerő-hangminőség, artikuláció-kiejtés-szövegritmika-beszédtempó, kifejezési eszközök-szövegértés és szövegértetés. Szándék-szerkezet-ábrázolás.
EGYÉNI BESZÉDFEJLESZTÉS
1-6 hetes közös munka 2-3 találkozással (+ megfigyelés, háttérirodalom és otthoni gyakorlás).
Ajánlott konkrét beszédszituációra való felkészüléshez pl. ha előadást kell tartanunk, annak a kidolgozására, vagy egy már megtörtént beszédhelyzet elemzésére, pl. média szereplés/prezentáció elemzéséhez, kommunikációs alapon történő márkaépítéshez – a beszéden keresztül megjelenő személyiségjegyeink pozícionálására.
Egyéni beszédtechnikai, retorikai fejlesztés ALKALMI beszédóra, KONZULTÁCIÓ, TANÁCSADÁS formájában is igénybe vehető.
CSOPORTOS BESZÉDFEJLESZTÉS/TRÉNING
az egyéni órákhoz hasonló felépítésű. Végleges tematikáját mindig az aktuális csoport igényeihez igazítom, ezért már a képzés megkezdése előtt sort kerítünk egy igény és állapotfelmérő kérdőív kitöltésére. A feldolgozásra váró gyakorlatok, védett környezetben, folyamatos visszacsatolás mellett kínálnak próba lehetőséget, kihasználva a páros és csoportmunka előnyeit, az egészséges önismeret és az abból fakadó önbizalom megerősítésére.
Pontosítás, mélyítés céljából lehetőség van egyéni konzultációra, kísérésre.
A szemléleti alapok lerakását - az alapozó munkát - csoportos munka keretében is tökéletes hatékonysággal lehet végezni. A csoport előtti szereplés és a megfelelő módon és időben adott visszajelzés segíti/segítheti az egyén önbizalmának megítélését. A csoportmunkában való részvétel alkalmat kínál megfigyelni és megtapasztalni a gyakorlatok végzése során fellépő izgalmat és annak esetleges gátló tényezőit, de ezen alkalmak nem megfelelőek az egyéni beszédhibák javítására ill. az egyéni időbeosztás, időkeret és ütemezés figyelembevételére, a konkrét beszédhelyzetre való felkészülésre vagy annak elemzésére!
Akinek módjában áll, kezdje a felkészülést állatotfelméréssel (stílusmeghatározás/pozícionálás) és ezt egészítse ki a javasolt/szükséges egyéni vagy csoportos képzéssel, optimális esetben a kedvezményes óradíjjal igénybe vehető képzési bérlettel, de már 1-2 alkalmi jellegű beszédóra/konzultáció észrevehető változást jelenthet beszédteljesítménye optimalizálása szempontjából
— a fonetika ...
— a beszéd szövegfonetikai elemeinek ...
— a beszéd időviszonyainak ...
— a beszédpercepció ...
— a fonetika és nyelvoktatás ...
— a spontán beszéd sajátosságainak ...
— a beszédzavarok ...
— a retorika tanulmányozásához
Bolla Kálmán (szerk.):
Fejezetek a leíró magyar hangtanból.
Akadémiai Kiadó. Budapest 1982.
Elekfi László:
A magyar hangkapcsolódások fonetikai és fonológiai szabályai.
Linugistica, Studia et Dissertationes 10.
MTA Nyelvtudományi Intézet. Bp. 1993.
Gósy Mária:
Fonetika, a beszéd tudománya.
Osiris Kiadó. Bp. 2004.
Laziczius Gyula:
A beszédhangok képzése.
In: Laziczius Gyula: Fonetika.
Tankönyvkiadó. Bp. 1963, 37-73.
Lotz János:
A Magyar nyelv hangrendszeréről.
In: Lotz János: Szonettkoszorú a nyelvről.
Gondolat. Bp. 1976, 71-106.
Molnár József:
A magyar beszédhangok atlasza.
Tankönyvkiadó. Bp. 1969.
Papp István:
Leíró magyar hangtan.
Tankönyvkiadó. Bp. 1966.
Szende Tamás:
A beszéd hangszerelése.
Linguistica, Studia et Dissertationes, 13.
MTA Nyelvtudományi Intézet. Bp. 1995.
Bolla Kálmán :
Szupraszegmentális elemzések.
Egyetemi Fonetikai Füzetek 7.
ELTE Fonetikai Tanszék, Budapest, 1992.
Csűry Bálint :
Hanglejtés.
Magyar Nyelvőr 78. 1919, 71-78.
Fónagy Iván :
A beszéd kettős kódolása.
Általános Nyelvészeti Tanulmányok IV. 1966.
Fónagy Iván :
A hangsúlyról.
Akadémiai Kiadó, Budapest, 1958.
Fónagy Iván - Magdics Klára :
A magyar beszéd dallama.
Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967.
Gósy Mária :
A beszédritmus elemzésének egy lehetséges megközelítése.
Magyar Nyelvőr 124. 2000, 273-287.
Gósy Mária :
A spontán beszéd időviszonyai.
In: Pszicholingvisztika.
Corvina, Budapest, 1999, 52-58.
Gósy Mária :
A hangsúlyeltolódás jelensége.
In: Éltető anyanyelvünk.
Mai nyelvművelésünk elmélete és gyakorlata.
Írások Grétsy László 70. születésnapjára.
Szerk.: Balázs Géza-A. Jászó Anna-Koltói Ádám.
Tinta Könyvkiadó, Budapest.
Gósy Mária :
Az egyéni hangszínezet és a beszélő felismerésének
kísérleti-fonetikai megközelítése.
Magyar Nyelvőr 123. 1999, 424-437.
Kálmán László - Nádasdy Ádám :
A hangsúly.
In: Strukturális magyar nyelvtan 2. Fonológia.
Szerk.: Kiefer Ferenc
Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994, 393-467.
Kassai Ilona :
Gyorsult-e a magyar beszéd tempója az elmúlt 100-120 évben?
In: Beszédkutatás 1993.
Tanulmányok az elméleti és az alkalmazott fonetika köréből.
Szerk.: Gósy Mária-Siptár Péter
MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest, 1993, 62-69.
Péter Mihály :
Az érzelemkifejező intonáció nyelvi státusáról.
Magyar Fonetikai Füzetek 23. 1991, 132-140.
Szende Tamás :
A beszéd hangszerelése. Idő, hangmagasság,
hangerő és határjelzés a közlésben.
MTA Nyelvtudományi Intézete, Budapest, 1995.
Szende Tamás :
A szünet és a punktúra.
Magyar fonetikai füzetek 4. 1979, 7-32.
Wacha Imre :
Élő nyelvi (spontán) szövegek megnyilatkozásainak (szintaktikai) vizsgálati szempontjaihoz (a gazdagréti kábeltelevízió élő nyelvi felvételei alapján).
In: Beszélt nyelvi tanulmányok.
Szerk. Kontra Miklós
A Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete,
Budapest, 1988, 102-158.
Gocsál Ákos
Egyéni különbségek az artikulációs tempó percepciójában.
In: Beszédkutatás '99. Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete. Budapest. 19-29.
Gósy Mária
A szavak időzítési sajátosságai spontán beszédben.
In: Beszédkutatás '97.
Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete
Budapest. 39-49.
Gósy Mária
A beszédszünetek kettős funkciója.
In: Beszédkutatás 2000.
Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete
Budapest. 1-14.
Kassai Ilona
Gyorsult-e a magyar beszéd tempója?
In: Beszédkutatás '93.
Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete.
Budapest. 1994, 62-69.
Kovács Magdolna
Beszédhangok kontexusfüggő időviszonyai.
In: Beszédkutatás 2000.
Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete.
Budapest. 15-25.
Laczkó Mária
A tempó és a szünet viszonya a hangos olvasásban.
In: Beszédkutatás '93.
Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete.
Budapest. 1994, 185-193.
Menyhárt Krisztina
Nyelvi meghatározottság a beszédszünetek észlelésében.
In: Beszédkutatás '98.
Szerk.: Gósy Mária. MTA Nyelvtudományi Intézete.
Budapest.
Szende Tamás
A szünet és a punktúra.
Magyar Fonetikai Füzetek 4.
1979. 7-32.
Gocsál Ákos
Egyéni különbségek az artikulációs tempó percepciójában.
In: Beszédkutatás '99 Szerk.: Gósy Mária
MTA Nyelvtudományi Intézete.
Budapest. 1999, 19-29.
Gósy Mária
Beszédészlelés.
MTA Nyelvtudományi Intézete.
Budapest, 1989. (egyes fejezetek)
Gósy Mária
A hallástól a tanulásig.
Nikol. Budapest, 2000.
Gósy Mária
Pszicholingvisztika.
Corvina. Budapest 1999.
Gósy Mária
A vizuális észlelés hatása a beszédpercepcióra.
Magyar Pszichológiai Szemle 5. 1989, 465-481.
Gósy Mária
A beszédészlelési és beszédmegértési folyamat zavarai és terápiája.
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola.
Budapest 1995.
Gósy Mária
A magyar beszéd tempója és a beszédmegértés.
Magyar Nyelvőr 121. 1997, 129-139.
Gósy Mária
Pszicholingvisztika.
Corvina. Budapest 1999.
Menyhárt Krisztina
Nyelvi meghatározottság a beszédszünetek észlelésében.
In: Beszédkutatás '98.
Szerk.: Gósy Mária.
MTA Nyelvtudományi Intézete. Budapest. 47-58.
Pléh Csaba
A mondatmegértés a magyar nyelvben.
Osiris Kiadó. Budapest 1998.
Simon Orsolya
Egy szöveg értésének és rekonstrukciójának összefüggései.
In: Beszédkutatás 2002
Szerk.: Gósy Mária
MTA Nyelvtudományi Intézete
Budapest. 2002, 131-149.
Szende Tamás
A beszédfolyamat alaptényezői.
Akadémiai Kiadó, Budapest 1976.
Büky Béla
A beszédtanítás pszichológiája.
1973. Tankönyvkiadó, Budapest.
Fésűs András
A magyar szórend, hangsúly és hanglejtés tanítása idegen ajkúaknak.
Magyar Nyelvőr 96. 1972, 321-38.
Fodor István (szerk.)
A világ nyelvei.
Akadémiai Kiadó, Budapest, 1999.
Pauka Károlyné - Somos Béla
A helyes magyar kiejtés oktatásának néhány kérdése.
In: Hungarológiai ismerettár 1.
Szerk.: B. Nádor Orsolya - Giay Béla-Varga Márta
A hungarológia-oktatás elmélete és gyakorlata I.
Nemzetközi Hungarológiai Központ
Budapest, 1989, 256-71.
Fábricz Károly
A beszélt nyelvi szövegalkotás kérdéséhez.
In: Beszélt nyelvi tanulmányok.
Szerk.: Kontra Miklós
MTA Nyelvtudományi Intézete
Budapest 1988, 76-90.
Gósy Mária
A beszédtervezés és a beszédkivitelezés paradoxona.
Magyar Nyelvőr 122. 1998, 3-15.
Gósy Mária
A lexikális előhívás problémája.
In: Beszédkutatás 2001.
Szerk.: Gósy Mária
MTA Nyelvtudományi Intézet. Budapest, 126-143.
Gósy Mária
Az élőbeszéd hibáiról.
In: Fejezetek a magyar leíró hangtanból.
Szerk.: Bolla Kálmán. Budapest, 1982, 267-283.
Gósy Mária
A megakadás-jelenségek eredete a beszédprodukció tervezési folyamatában.
Magyar Nyelvőr 2. 2002, 192-204.
Huszár Ágnes
A versengési elv a nyelvbotlások létrejöttében.
In: Beszédkutatás 2000.
Szerk.: Gósy Mária
MTA Nyelvtudományi Intézet. Budapest 2000, 63-75.
Huszár Ágnes
Helycserén alapuló nyelvbotlások.
Alkalmazott Nyelvtudomány 1. 2001,77-87.
Motley, Michael T.
Nyelvbotlások.
Tudomány 1985/3, 88-93.
Gyógypedagógiai alapismeretek
Szerk.: Illyés Sándor
Tankönyvkiadó.
Budapest, 2000. (egyes fejezetek)
A hangképzés és zavarai, beszédzavarok
Szerk.: Surján László - Frint Tibor
Medicina Könyvkiadó. Budapest, 1982.
Gósy Mária
A beszédészlelési és beszédmegértési folyamat zavarai és terápiája.
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola. Budapest 1995.
Horváth Szabolcs (szerk.)
A kommunikáció fejlődése és idegi eredetű zavarai.
Animal-Med. Kft. Budapest 2001.
Kiefer Gábor
Rekedtség. Foniátria - a hangképzés és zavarai.
Golden Book Kiadó. Budapest 1995.
Nyelvi struktúrák és az agy
Neurolingvisztikai tanulmányok.
Szerk.: Bánréti Zoltán Corvina. Budapest 1999.
Arisztotelész
Rétorika
Gondolat. Budapest, 1982.
Austin, J. L.
Tetten ért szavak
Akadémiai Kiadó. Budapest, 1991.
Bettinghaus, Erwin
A meggyőző kommunikáció
In: Kommunikáció I.
Szerk.: Horányi Özséb.
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Budapest, 1978, 167-191.
Grice, H. P
1988. A társalgás logikája
In: Nyelv, kommunikáció, cselekvés I-II.
Szerk.: Pléh Csaba - Síklaki István - Terestyéni Tamás
Tankönyvkiadó. Budapest, 1988.
Aczél Petra
Retorika
Krónika Nova Kiadó
Budapest, 2001.
Black, Max
A nyelv labirintusa
Holnap
Budapest, 1998.
Forgas, J.
A társas érintkezés pszichológiája
Gondolat-Kairosz
Budapest, 1997.
Mérő László
Észjárások
Tercium Kiadó
Budapest, 1996.
Pratkanis-Aronson
A rábeszélőgép
AbOvo
Budapest, 1992.
Szabó Zoltán-Szörényi László
Kis magyar retorika
Tankönyvkiadó
Budapest, 1988.
Wacha Imre
A korszerű retorika alapjai I-II
Szemimpex
Budapest, 1994.
Zentai István
A meggyőzés útjai
Typotex. Budapest, 1998.
Zentai István
A meggyőzés csapdái
Typotex. Budapest, 1999.
„A világ képei nem automatikusan, hanem szelektíven hatolnak belénk. Nem látunk, hanem keresünk, kutatunk valamit, tapogatózunk valami után. Nem a világ összes hangjait halljuk, hanem hallgatódzunk.” Fritz Perls
A hangszer, amelyen mindannyian játszunk, avagy hogyan beszélhetünk hatásosabban?
Ezért fontos, hogy mindig pontosan fogalmazz!
Fischer Sándor: Retorika A közéleti beszéd gyakorlata.